Tagasivaade buumiaegsele arhitektuurile

4 minutit

Kõnealune näitus ei ole aga tehtud kriitilise alatooniga, äbarikke põlluehitisi siin ei näe. Räägitakse hoopis buumi positiivsest poolest, sel ajal sündinud heast arhitektuurist. See on liidu esindusnäitus ja näidatakse pigem Eesti imet – seda väikest, aga tublit maad, kes pürgib viie maailma jõukama riigi sekka. Esitatud majade pahupool, millele viitab näituse kataloogis Inga Raukas, jääb kauni fassaadi varju. Väljapanekule toona valitud hoonete seas on parima arhitektuuriga ehitisi igast valdkonnast: eramuid, korterelamuid, kontorihooneid, kultuuriehitisi, koole, lasteaedu, väljakuid ja väikevorme. Tagantjärele vaadates on tõesti uskumatu, kui palju selle kaheksa aastaga jõuti. Mõned näited: suurlinna majad City Plaza ja kaksiktornid Tartu maanteel, Rotermanni kvartali ehitised Tallinnas, Tigutorn Tartus; munitsipaalhooned Haabersti vabaajakeskus, Pääsküla raamatukogu, Pärnu keskraamatukogu, Viimsi keskkool, Tartu kesklinna kool, Suure-Jaani gümnaasium, lasteaed Lotte Tartus, Tallinna inglise kolledži spordihoone; sümbolehitised Pärnu kontserdimaja, Okupatsioonide muuseum Tallinnas, kunstimuuseum Kumu, Püha Birgitta keskus Pirital, Tallinna sünagoog; hooned ajaloolises keskkonnas: De la Gardie’ kaubamaja Tallinna vanalinnas, ärihoone Ferrum Kuressaares, Pärnu kesklinna võimla, Fahle maja Tallinnas; hulgaliselt vaba aja veetmise ruume: Pühajärve veekeskus ja puhkekodu, Ülemiste hotell Tallinnas, hotell Arensburg Boutique Kuressaares, Rakvere keskväljak; moodsad töökeskkonnad: büroo ja TTP büroohoone Tallinnas, Jõe tänava büroo ja parkimismaja Tallinnas, Neiseri tööstushoone Laagris; täiendused asumitele: elamud Vabriku ja Noole tänaval Kalamajas, elamu Koidu tänaval, munitsipaalmajad Lasnamäel; uued asumid: puidust värvikirevad puitelamud Laagris, Merirahu elamurajoon Kakumäel, Tulbi-Veeriku elamukvartal Tartus, pansionaat ja Seedri elamukvartal Pärnus, Jõekaare elurajoon Tartus (valmis jõudis saada küll vaid üks maja), lisaks hulk põnevaid ühepere-elamuid.

Kõike seda üheks näituseks kokku panna on raske. Ka Fuga näitusesaal jäi sellele mahule alla, osa materjalist tuli tõsta kõrvale. Inga Raukase näitusekujundus on muidugi äärmiselt nutikas: piisab, kui on põrandapinda, kuhu volditud PVC-le trükitud majad süsteemselt maha laotada. Siinkohal üks mõte näituse avanud Eesti Ungari suursaadikult Priit Pallumilt: näituse materjalidest võiks välja anda korraliku kinkeraamatu (on küll põhjalik kataloog, kuid see ei anna oma pehmete kaantega kingituse mõõtu välja). Kas nüüd just selle näituse põhjal – uusi põnevaid maju on ju vahepeal juurde tulnud, pigem võiks uue valiku teha –, aga ühe korraliku väärika arhitektuuriköite aeg on küll taas kätte jõudnud.

Näitus „Buum/Ruum. Uus Eesti arhitektuur” on selle valmimisest saati üsna palju reisinud: see on väljas olnud Londonis, Helsingis, Moskvas, Berliinis, Glasgow’s ja Sofias. Budapesti arhitektuurikeskus paikneb kesklinna kaunis ajaloolises hoones, kus on mitu näitusesaali ja suur ruum, kus töötab Fuga kultuuriraadio, müüakse arhitektuurikirjandust ja tehakse tööd. Samal ajal arhitektide liidu näitusega on teistes saalides üleval arhitektuurimuuseumi näitus puitarhitektuurist ja Eve Kiileri fotod Tallinna linnahallist. Samas esilinastus ka viimane arhitektuurifilm sarjas „Maja 2011” („Maja” autorid Peeter Brambat ja Margit Mutso), mille Ungari Eesti Instituudi juht Mónika Segesdi oli selleks puhuks ka ungari keelde tõlkinud. Kontrast filmi ja näituse vahel on suur: 2011. aastal valmis viimase kümnendi kõige väiksem kogus uut arhitektuuri. Õnneks päästsid filmi ajutised ehitised ja installatsioonid, mis loodi Tallinna kui Euroopa kultuuripealinna programmi raames: „LIFT 11” objektid ja põhuteater.

Ungari arhitektide ja arhitektuuriteadlaste olukord on praegu rohkem kui vilets, tööd on väga vähe ja eestlaste saavutusi vaadati tunnustavalt. Kunstiteadlane Andri Ksenofontov pidas Ungari arhitektuurihuvilistele ka näituse objekte lähemalt tutvustava loengu. Kohati oli tunda lausa imetlust Eesti vastu, seda laiemalt kui vaid arhitektuuri osas – kuidas Eesti nii kiirelt ülesmäge on liikunud, kuidas nii ruttu majanduslangusest väljuti? Mind jäi aga kummitama üks valus küsimus, mis kostis ühe Eestit väga hästi tundva Ungari intelligendi suust: „Kuidas on võimalik, et niivõrd tark rahvas püstitas pealinna keskväljakule sellise vabaduse monumendi?”.

Jaga

Samal teemal

Jaga
Sirp