Lugu ühest märkamatust elust

2 minutit

Raam Sonja loo ümber ei ole just üleliia leidlik: kolmekümnendate aastate korterisse sisenenud kaks varast jäävad lummatult vahtima vana fotoalbumit, leiavad sealt ilmselt kunagi korteris elanud Sonja fotod ning üks meestest riietab teise Sonjaks. Lugu kunagi elanud Sonjast võib alata. Teisest mehest saab jutustaja: Sonja ise täidab oma rolli vaikides.  Lavastuse aluseks on Tatjana Tolstaja tekst (näidend), kus nimitegelane (Gundars Āboliņš) nagu visualiseerib (või koguni illustreerib) jutustaja (Jevgeņijs Isajevs) ette kantud lugu. Sonja esitab tõepoolest eeskätt vaid füüsilist tegevust, näol muutumatu-üllatunud debiilikuilme. Mingi kamp (keda me laval ei näe, kuuleme neist jutustajalt) mängib Sonjaga julma mängu, saates talle nagu tundmatult austajalt kirju ja viitsides end selle mänguga lõbustada  aastaid (armunud Sonja vastab kirjadele, leppides virtuaalseks-platooniliseks jääva suhtega). Arengupeetusega naise vastu antud serveeringus empaatiat ei teki – ega ole seda vist tahetudki. Katet ei ole ka annotatsioonis esitatud väitele, et tekib kontrast Sonja inetu välimuse ja tundliku hinge vahel, seda viimast on antud juhul raske tabada. Laval ei ole melodramaatilist lugu. Ei olnud ka „Pikas elus”, mis ometigi oli intensiivsem ja meeldesööbivam.  Meesnäitleja Sonja rollis on saanud tunnustust paaril festivalil: küllap siis sellesse väliselt üpris ühevärvilisse rolli sügavuti sisseelamise eest; mingist nüansirikkusest ei saa rääkida, pigem võib seda Sonjat võtta kui märki ühest pretensioonitust, märkamatult kulgenud, kuid inimese enda jaoks ometigi olulisest elust. Väliselt hääbub see oma illusiooni kütkesse jäänud Sonja lõpuks Leningradi blokaadiaja teadmatusse. 

Praegu 43aastane Alvis Hermanis on endale viimase viieteistkümne aastaga lavastajana nime teinud (ta on ka näitleja): lavastuste hulgas ka Tšehhovi „Kajakas”, Gogoli „Revident”, Stoppardi „Arkaadia”, Tätte „Ristumine peateega”, Gorki „Põhjas” ainetel valminud „Edasi”. 1997. aastast saadik on Hermanis juhtinud Riia Uut teatrit.

Nii nagu „Pikas elus” ja „Sonjas”, öeldakse Hermanise huvi ka muudel puhkudel koondunuvat  eeskätt tavalistele inimestele ja nende lugudele – toomaks elu näilise pealispindsuse alt esile selle olulisemaid kihte. Ja kui „Sonja” ei äratanudki ehk teravamat hetke-emotsiooni, siis lavastuste hulka, mis ununevad, see siiski ilmselt ei kuulu. Liialt kummituslikult jääb meelde Sonja üksisilmi publikusse vaatav nagu süüdistav ja eksistentsiaalsest ärevusest märgistatud nägu.

Jaga

Samal teemal

Jaga
Sirp