Katselendurite esimene tõus

5 minutit

 

Kursuse juhendaja Jüri Sillarti sõnul ei saa stuudio- või paviljonivõtteid alahinnata. Sillart ütleb, et paviljon on nagu nulltasapind ? ground zero. ?Edasine on kõik sinu enda välja mõelda, teha, luua kõik. Sul on ainult pind, millele toetuda, edasi pead tegema nii, nagu tahad ja ette kujutad, pead looma uue maailma. Filmiõppe juures on see põhiline: luues uut maailma, pead analüüsima olemas olevaid. Minnes valmis interjööri, ei panegi sa tähele, kuidas see mõjutab.? Sillart toonitab, et ükski korralik filmiõpe ei toimi ilma paviljonita. ?See on filmitudengile sama, mis füüsikule katselabor.?

Kuid tosinkonna viimase aasta jooksul pole Eestis mingeid (v.a muidugi animafilm) paviljonivõtteid tehtud, Tallinnfilmi Hiiu paviljonid ja Kaupmehe tänava hoone on müüdud, mängufilmi võttegrupid otsivad kortereid ja mugandavad interjööre.

Filmiõppest kallim on vaid katselendurite ettevalmistamine; ?Sillarti lapsi? võikski nüüd võrrelda verisulis lenduritega, kes pääsevad simulatsiooniaparaadi tagant ja tõusevad esimest korda oma käega lennukit juhtides õhku.

Kogenud operaator ja re?issöör Sillart kommenteerib, et TPÜst on tulnud nn monokultuuride kasvatamise erikursused. ?Dokumentalistid võivad vahest üles kasvada ilma paviljonita, helioperaatorid ehk ka. Karjuv vajadus stuudio järele tekkis seoses operaatorite kursaga, telestuudiod on oma spetsiifikaga jooksvate saadete edastamiseks, aga paviljonis võib dekoratsioon üleval seista kas või kuu aega, kui tarvis.?

Neist tingivaist asjaoludest tõukudes tuldigi EFSi, Kultuurkapitali ja Parunite ja Vonide stuudio toel nende põrandale kokku. Kahe kuu peale kulub 130 000-140 000 krooni.

Parunid ja Vonid on Manfred Vainokivi rajatud stuudio. Tavalises ja kulunud betoonruumis kõrguvad riiulid, vedelevad tööriistad ja igasugused remondi- ja ehitusmaterjalid, värvipurgid, seina najal seisab pikk rida vanu puhtaks lihvitud uksi jne, jne. Esmapilgul paistab pigem mingi universaalse töökoja moodi kui stuudio. Kuid parajasti tehakse dekoratsioonide taga viimast duublit enne lõunapausi. Kostub võimukaid korraldusi, TPÜ  3. kursuse filmitudeng Tanel Toom võtab oma lühimängufilmi ?Tuul? Ray Bradbury samanimelise lühijutu ainetel. Kulisside tagant pääsevad näitlejad Garmen Tabor ja Aleksander Eelmaa. Tuleb ka võttegruppi kamandanud 22aastane Toom ? väikest kasvu, kuid tahteliselt ja eesmärgikindlalt laetud noor mees. Istume mingite pukkide otsa ja teeme juttu.

Selgub, et ?Ground Zero? on koostööprojekt EKA tudengite, kunstnike ja fototudengite ning ka ?lavakate? ja elukutseliste näitlejatega. Konkursiga valiti välja 11 paremat stsenaariumi ja neist kõigist on vaja teha lühimängufilm. Samas hakkavat filmiõppijad oma elukutses diferentseeruma: monteerijaks, operaatoriks, teoreetilisemale suunale. Toom tahab kindlasti saada mängufilmire?issööriks; ?Tuul? on tema kolmas lühimängufilm, varem on ta teinud ?2.68? ja klippe. 17-minutiliseks kavandatud ?Tuulest? on plaanis paviljonis võtta koguni 14,5 minutit. Töö tuleb ära teha viie päevaga, millest poolteist kulub dekoratsioonide ehitamisele. ?Hommikust õhtuni käib kõva sagin, see on väga tore, kuigi võtab päeva lõpuks täiesti läbi. Aga nii see peabki olema.?

Tanel Toomil pole mingit varasemat paviljonis võtmise kogemust, kuid ta peab kindlasti seda väga tähtsaks ja vajalikuks, sest interjöörid ehitatakse mujal maailmas mängufilme tehes ikka stuudiosse täpselt selliseks, nagu neid vaja on, ja see on võimalik ikka ainult stuudios.

?On võimalus seada valgust nii, kuidas vaja, seinu saab liigutada, stuudios on hoopis tihedam koostöö kunstnikuga. Eks vanu stuudioproffe ja konsultante oleks ka võtta, aga kõik käib kiiresti, graafiku alusel. Iga noor re?issöör komplekteerib ise oma võttegrupi mõttekaaslastest.?

Seejuures ei pääse mööda omakuludest: värvid, kostüümide ja rekvisiitide garantiid, laenutused, viimistlused ? paljugi peavad filmiõppurid ise välja ajama. ?See on kaunis karm kool, sest võrreldes teiste kinokoolidega on TPÜ õppemaks väike,? nendib Toom. Tööd näitlejatega on ta varem harjutada saanud. ?Aga mida rohkem sa filme teed, seda sujuvamaks re?issööri koostöö näitlejaga läheb.? Hiljemalt viie aasta pärast tahab Toom kindlasti oma esimese täispika mängufilmi kallale asuda.

EFSi peadirektor Martin Aadamsoo nimetab ?Ground Zero? projekti terade sõelumiseks ja lisab: ?Mul on ikka tõsiselt hea meel, et ?Ground Zero? Eesti Filmi Sihtasutuse ja kulka abiga käiku läks. Sisuliselt on see esimene kord kogu meie vabariigi ajal, kui filmitudengid saavad teha filmi nagu ?päris?, s.t professionaalse tehnikaga, grupitööna ja stuudiokeskkonnas. Hea oleks, kui sellega lõpeks teooria ajajärk eesti filmihariduses ja algaks praktika aeg. Kogu sari saab valmis kevade alguseks. Ütlen ausalt, et ootan seda kärsitult. Esimese sarja õnnestumisest sõltub selle jätkumine tulevikus ja eesti filmi tulevikuterasid sõelutakse välja juba praegu.?

Nii see kindlasti on. Kogu projekti kureeriv Raul Tõnurist koordineerib ja vaatab üle, et võtted käiksid, et ei jäädaks graafikust maha. Oma sõnul on ta sidemees ja infovahetaja EFSi, Parunite ja Vonide, võttegruppide ja TPÜ filmi ja video õppetooli vahel.

Tänaseks on Tanel Toomi kursusekaaslastel (Kristin Kalamees, Rasmus Merivoo, Eve Ester, Anu Aun, Priit Pääsuke, Jaanis Valk, Margus Paju, Kaupo Kruusiauk, Henry Algus) võtted tehtud, käes on montaa?i aeg. Veebruaris peab valmima 11 lühimängufilmist kui iseseisvast linateosest koosnev DVD. Saame näha, mis sealt vana tubakavabriku nullpõrandalt üles kerkis.

Jaga

Samal teemal

Jaga
Sirp