Muusikamaailm

5 minutit

Avakontserdiks oli aga Arvo Pärdi viiekontserdilise sarja esimene kava, mida dirigeeris (2. IV) Anu Tali. Pärt oli ?dialoogis? nii Stravinski, Bachi kui Mozarti, Cage?i, Ligeti ja Stockhauseniga. Eesti Filharmoonia Kammerkoor oli kaastegev Deutsche Kammerphilharmonie?ga ja eraldi (siis Paul Hillieri käe all) kolmes kavas, esinedes ka Bremenis ja Innsbruckis. Viimane kava Pärdi sarjast toimus aga 28. IV, kui Winbachi poistekoor ja Deutsche Kammer-Virtuosen Berlin esitasid ?Collage?i B-A-C-H? ja Magnificat?i.

Festivalil on esinenud Belcea, Minguet ja Berliini Filharmoonia kvartetid, Ensemble Resonanz, Musica Antiqua Köln, Ensemble Intercontemporain, viiuldaja Joshua Bell koos Academy of St Martin in the Fieldsiga, Sexteto Canyengue, lauljad Diana Damrau ja Ivan Paley, pianistid David Lively, Pierre-Laurent Aimard ja Olli Mustonen, klaveriõhtutega Ivo Pogorelich ja Arkadi Volodos, viiuldaja Viktoria Mullova oma uue ansambliga Between the Notes, eelmine nädalalõpp oli keelpillikvartettidele kuni lõppkontserdini Jonathan Notti käe all ja Bambergi Sümfoonikutelt.

8. ? 10. IV tehti siin aga mahukas, kokku 11 ?dialoogiga? nädalalõpp helilooja-klarnetisti Jörg Widmanniga, kes osales poodiumivestluses, jagas selgitusi avalikel proovidel jne. Providenzkirches esitatud kava ühendati näitusega Max Beckmanni gravüürisarjast ?Apokalypse? (1941), mis oli natsi-Saksamaal keelatud.

 

Kaheteistkümnes ?Jauna Muzika?

Festival ?Jauna Muzika? Vilniuses peab end Baltimaade kaalukamaks elektronmuusika ja elektroakustilise muusika vallas. Kuigi vaid kuus kontserti (15. ? 22. IV), oli igaüks neist oma ?sildiga?, milles varjul kõigi teoste elektrooniline osalus. Avakontsert ?eStream? Helsinki Composers Orchestraga (kavas ka Cornelius Cardew, Christian Wolff, leedu ja soome autorid), järgmises kavas ?eCosound? esinesid Vegetable Orchestra Viinist, siis ?eMedia?, ?eMultimedia?, 21. IV ?eVoice?, kus kohal Latvian Radio Chamber Singers (J. Harvey, V. Jurgutis, R. Mazulis, K. Saariaho) ja 22. IV ?eLit? tervenisti leedu muusika esiettekannetest: Zibuokle Martinaitite, Antanas Jasenka, Ramunas Motiekaitis, Marius Baranauskas, Gintaras Zodeika, Algirdas Martinaitis. Kontserdid raesaalis ja Uue Muusika Keskuses.

 

Pühendus Peter Maxwell Daviesele

Läinud aasta suurjuubilarid briti uues muusikas olid Harrison Birtwistle ja Peter Maxwell Davies. ?Birtwistle Games? on juba Londoni Lõunakalda kontserdikeskuses teoks tehtud ning valitud seal aasta parimate hulka, nüüd on järg Maxwell Daviese käes: tema festival ?Max: A Musician of Our Time? algas Queen Elizabeth Hallis 17. IV, kümmekond kontserti kuu lõpuni, kuni Royal Festival Hallis kõlavad viimastena Trompetikontsert (solist Håkan Hardenberger) ja ?Antarctic Symphony? (No 8), Philharmonia Orchestra ees helilooja ise.

Seni on festivalil esinenud ansambel Psappha (dirigent Nicholas Kok), kuningliku muusikaakadeemia Manson Ensemble, ansambel Endymion, Westminster Cathedral Choir, London Sinfonietta Oliver Knusseni käe all, sopran Jane Manning, esitatud vähemalt 15 helilooja olulisemat teost. Meenutame neist mõnda: ?Vesalii Icones?, ?A Mirror of Whitening Light?, ?Strathclyde Concerto No 10?, ?Hymn to St Magnus?, ?Missa super l?homme arme?, ?Seven in Nomine?, ?Antechrist? (22. IV London Sinfoniettalt).

 

?Kaks ööd ja kaks päeva? Odessas

?Kaks ööd ja kaks päeva uut muusikat? (kaks 12-tunnist muusikaplokki) on ettevõtmine, mille hingeks on helilooja Karmella Tsepkolenko, nüüd see ISCMi Ukraina sektsiooni korraldusel juba 11. korda ning algas 22. IV. Odessa Ukraina kultuuri keskuses oli festivalil ligi 3000 kuulajat. Festivali haare on tõhus eriti Ida-Euroopa lõikes, samas üllatav ka lääne suunal just esitajate poolest. Esimeselt on autorite seas J. Gomelskaja, R. Kalimullin, V. Lart?ikov, A. Zagaikevit?, S. Za?itko, B. Stelma?enko, V. Germanavičius, M. Stanculescu-Voskanjan jt, ka festivalijuht ise.

Teisest esiplaanil Jean-Luc Darbellay, Michel Marang, James Clarke, Eduardo Alonso-Crespo, esinemas Delta Saxophone Quartet, The Frescos Contemporary Music Ensemble, Inter-Art Group, Trio Accroshe Note, Ensemble Senza Sforzando, The Harmonies of the World, Zürichi klaveritrio jt, dirigentidena Igor ?avruk ja Bernhard Wulff.

 

?Ohren auf Europa?

See on 6. biennaal Düsseldorfis (22. IV ? 2. V), mille peategelaseks sealses Tonhalles notabu.ensemble neue musik Mark-Andreas Schlingensiepeni käe all, mitmel puhul publiku ees ?veitsi helilooja ja ansamblijuht Beat Furrer festivalijuhina, kes ka vestleb kuulajatega Euroopa tänase päeva uuest muusikast.

Tähtsamatest heliloojatest tuuakse välja Pascal Dusapin (22. IV tema ?Hop?? ja ka Furreri enda ?nuun? kahele klaverile orkestriga), Morton Feldman, Roman Haubenstock-Ramati, Klaus Huber, Klaus Lang, Rebecca Saunders, Mauricio Sotelo, Salvatore Sciarrino (?Quaderno di strada?).

 

Siemensi preemia Henri Dutilleux?le

Pikki aegu muusikaliseks Nobeli preemiaks peetud Ernst von Siemensi Fondi preemia (150 tuhat eurot) tänavune laureaat on prantsuse helilooja Henri Dutilleux (79) ?väljapaistva panuse eest rahvusvahelisse muusikaellu?. Maestro seniste autasude hulgas on veel Praemium Imperiale Jaapanist, ta on valitud ka American Academy and Institute of Arts and Letters auliikmeks. Ta viimaste teoste hulgas on väga populaarseks saanud ?The Shadows of Time? (1997, viis episoodi orkestrile lapsehäälega), mis kõlas 22. ja? 23. IV ka Amsterdami Concertgebouws, dirigent Jukka-Pekka Saraste, ning lisaks ?Correspondances? häälele orkestriga (2003, tekstid Mukherjee, Sol?enitsõn, Rilke, van Gogh).

 

Aulis Sallinen 70

Põhjanaabrite ühe tuntuma helilooja 70. sünnipäev oli 9. IV. Maestro, kes elab rohkem Lõuna-Prantsusmaal, veedab selle kevade ja suve erandlikult Soomes oma teoste ettekannete tõttu: Savonlinna festivalil tuleb taas lavale tema ?Ratsanik? (seal ka esietendus 1975), Helsingi Linnaorkester tegi kontsertettekande (ja ka CD) ooperist ?Kuningas lahkub Prantsusmaale?, Arto Noras on Naantali festivalile tellinud uue T?ellosonaadi ning ka Tapiola Sinfonietta saab peatselt Kontserdi kammerorkestrile.

Soome silmapaistvamaid ooperiautoreid meenutab, et kui temalt poleks ?Ratsanikku? tellitud, poleks ta võib-olla ooperi kui ?anri poole üldse pöördunud.

 

Stanley Sadie lahkunud

Briti ja rahvusvaheline üldsus on kaotanud nimeka muusikateadlase ja leksikograafi Stanley Sadie (74). 1970. aastast juhatas ta ?New Grove Dictionary of Music and Musicians? 20 köite väljaandmist, oli tegev kaasväljaandes ?New Grove Dictionary of Opera? ja teistes Grove?i leksikonides, ajakirja Musical Times väljaandja 1967 ? 1987, pikka aega The Timesi kriitik, kirjutanud raamatud Händelist, Mozartist ja Beethovenist.

 

Jaga

Samal teemal

Jaga
Sirp