Põhjamaine kava eestimaiselt duolt

2 minutit

On arvamusi, et Valge saali akustika ei soosi kammermuusika (koos klaveriga) esitamist. Sel kontserdil olid esitajad leidnud väga soodsa akustilise punkti ning balanss oli vaat et ideaalne. Teksti oli süvenetud interpreetidele omase põhjalikkusega, mis tagas nauditava ettekande. Sibeliuse teosele järgnes meie eesti klassiku Heino Elleri Sonaat nr 1 a-moll, mis tuli esiettekandele loomisele järgnenud 1923. aastal Vanemuise aias helilooja esimesel autorikontserdil, esitajateks Vladimir Samõko (viiul) ja Gabriel Joffe (klaver). Kuigi me nendest muusikutest midagi ei tea, on nad tänu küll ära teeninud. Elleri puhul nimetatakse seda aega romantiliseks – las ta siis olla –, „Koit” oli juba sündinud ja Kvartett nr 1 saabumas. Vormilt üheosaline, kuigi päris võrdne metraažilt Sibeliuse Sonatiiniga. Loodud ajaliselt üsnagi lähestikku, ei näe erilist meistri ja vähem meistri silti, pigem ütleksin, et Elleri helikeel kõlab värskemalt ja Sibeliusel lihtsamalt. Eller on romantiliselt puhanguline, Sibelius puhtam ja läbipaistvam. Igatahes sümpaatne teosepaar möödunud sajandi algusest.

Kui eelmise teosed kuuluvad sinna kasti, mis alles tuleb suureks mängida, siis Edvard Griegi Sonaat nr 2 G-duur op.13 kuulub repertuaari, mida ükski endast lugupidav viiulikunstnik vältida ei tohi.  Griegi kolm viiulisonaati on raudrepertuaar ja mitte ainult sonaadiõhtutel. Neist Teine on juba selgete norra „tõutunnustega”, mida üks tema õpetajaid Griegile isegi ette heitis. Nils Gade arvates ei peaks need tunnused liigselt domineerima, aga meie hindame neid, vastupidi, väga kõrgelt. Teine sonaat on loodud 1867. aastal, s.t enne Brahmsi sonaate, kuid on kaalukuselt nendega täiesti võrreldav, rääkimata Schumanni varasematest sonaatidest. Griegi esitus oli võrreldes eelnenud kontserdikavaga väga enesekindel ja sobis hästi nii mastaabilt, kõlaliselt kui esituslikult  suurepärase kontserdi finaaliks ning artistidelt nõuti ka lisapala. Näen head märki selles, et meie interpreedid on pöördunud stiilsete akadeemiliste kavade poole, sest ka publik tundub neid toetavat; tuletagem meelde hiljutist Peep Lassmanni kontserti. Möödas on need ajad, kui saalis olijaid loeti kümnetega – nüüd räägime sadadest.

Jaga

Samal teemal

Jaga
Sirp